Bantuan Khas Sebanyak RM350 Bagi Golongan Bujang Sebelum Aidilfitri, Semak Sekarang!

Kerajaan Perpaduan berusaha dalam membela nasib rakyat yang susah khususnya golongan yang mudah terjejas dan rentan. Sehubungan dengan itu, pihak kerajaan telahpun memperkenalkan sebuah konsep yang dikenali sebagai Payung Rahmah untuk dijadikan sebagai sebuah inisiatif-inisiatif dalam membantu golongan yang kurang berkemampuan dalam menghadapi liku-liku kehidupan yang kian mencabar.

Oleh sebab itu, bantuan tunai khas untuk golongan B40, di bawah Kementerian Kewangan telah dijenamakan semula. Ia adalah Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dan akan terus di tambah baik dari semasa ke semasa.

KATEGORI PENERIMA BANTUAN SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Senarai penerima bagi pembayaran untuk Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah seperti yang berikut:


JUMLAH BANTUAN UNTUK STR FASA 2

Pembayaran bagi bantuan STR Fasa 2 terbahagi kepada beberapa kategori iaitu:


TARIKH PEMBAYARAN BANTUAN TAMBAHAN (STR) RM350

Belum ada lagi kenyataan yang rasmi daripada pihak kerajaan berkaitan dengan pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 2. Namun, pihak kerajaan telah melakukan beberapa pembaharuan berkenaan dengan Belanjawan 2023 dan djangka proses pengkreditan akan bermula pada April 2023. Hal ini dipetik melalui belanjawan yang telah dbentangkan pada 24 Februari yang lalu.



PROSES PEMBAYARAN BANTUAN SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Ianya terbahagi kepada dua iaitu:
  • Tiada Akaun: Penuaian di cawangan BSN.
  • Ada Akaun: Pengkreditan ke akaun secara berperingkat.

SEMAKAN STATUS BANTUAN KHAS RM350

Sekiranya anda ingin melakukan semakan status Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 2, ianya boleh dilakukan menerusi laman web STR di - KLIK DISINI

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR) FASA 2

Perdana Menteri telahpun mengumumkan bahawa isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM2,500 layak untuk menerima sumbangan sehingga RM2,500. Ianya bergantung kepada jumlah anak.

Pihak Kerajaan juga turut akan memberikan sumbangan tambahan RM600 kepada isi rumah penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) termiskin mengikut data di dalam e-Kasih.

Sumbangan ini akan disalurkan dalam bentuk fizikal (bakul makanan) dan juga barangan keperluan asas yang bernilai sebanyak RM600.

Hal ini bermakna keluarga dalam kumpulan miskin tegar adalah layak untuk menerima sumbangan sehingga maksimum RM3,100.

MAKLUMAT LANJUT

Untuk mengetahui maklumat lanjut berkaitan dengan pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR), anda boleh melayari laman web yang berikut:

Post a Comment

0 Comments