Panduan Claim RM150 Bantuan Kredit e-Wallet 2022, Daftar Sekarang!




Sebuah program eStart iaitu sebuah Skim Transaksi Tanpa Tunai telah diperkenalkan oleh pihak kerajaan. Ianya bertujuan memupuk budaya transaksi tanpa tunai di premis perniagaan (eWallet Belia 2022).

Yang Berhormat Mulia Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Bin Tengku Abdul Aziz selaku Menteri Kewangan berkata bahawa eStart akan mengkreditkan lebih kurang RM150 secara one-off ke dalam akaun e-dompet para belia. Bukan sekadar itu, pelajar sepenuh masa di institusi pengajian tinggi juga akan mendapat manfaatnya.

"Dengan peruntukan sebanyak 300 juta, kerajaan mengharapkan agar lebih 2 juta lebih belia diluar sana yang menerima manfaat daripada program ini adpat menggunakan bantuan ini dengan sebaiknya melalui pembelian yang bijak seperti kelengkapan pembelajaran dan buku."

Maklumat yang lebih lanjut berkaitan dengan Program eStart adalah seperti yang berikut:


APAKAH PROGRAM ESTART?

Program ini merupakan salah sebuah Skim Transaksi Tanpa Tunai yang mana bertujuan untuk memupuk budaya transaksi tanpa tunai di premis perniagaan.

Dalam program ini, sejumlah RM150 akan dikreditkan ke akaun e-dompet secara one-off khusus terhadap para belia yang berumur 18 hingga 20 tahun dan juga pelajar sepenuh masa di institusi pengajian tinggi.


APAKAH E-DOMPET YANG TERLIBAT?

Rangkaian yang berkaitan dengan eWallet belum lagi diumumkan buat masa ini.

Penebusan program eBelia PEMERKASA telah dilaksanakan dari 1 Jun hingga 22 Julai 2021. Ianya dengan menggunakan aplikasi eWallet Belia berikut:
  • Boost.
  • BigPay.
  • Grab Pay.
  • Touch n Go Wallet.
Makluman yang lebih lanjut berkaitan dengan e-Start ini akan dikemaskini dan dimaklumkan kelak oleh pihak kementerian yang terlibat dari semasa ke semasa.

SENARAI BANTUAN BELIA DALAM BAJET 2022

Adakah anda tahu bahawa terdapat pelbagai kemudahan dan bantuan yang telah diumumkan oleh kerajaan melalui Bajet 2022 tempoh hari. Oleh itu, jangan lupa untuk mendapatkan info yang terkini dan sahih dari semasa ke semasa untuk memohon kesemua bantuan yang berkenaan.

Anda boleh merujuk senarai tersebut untuk maklumat yang lebih lanjut:




APAKAH ITU PROGRAM ESTART?

Program ini merupakan salah satu inisiatif yang telah diumumkan pada Belanjawan 2022. Ianya bertujuan untuk meringankan beban kewangan selain menggalakkan perbelanjaan tanpa tunai dalam kalangan pelajar sepenuh masa di institut pengajian tinggi tempatan berdaftar dan para belia.

BERAPA JUMLAH BANTUAN YANG DISEDIAKAN?

Bantuan yang disediakan adalah sebanyak RM150 dalam bentuk kredit e-tunai.

SIAPAKAH YANG LAYAK MEMOHON?

Golongan yang layak memohon ialah pelajar IPT yang telah mencapai umur 18 ke 20 tahun pada tahun 2022.

BAGAIMANAKAH UNTUK MEMOHON?

Sebarang permohonan yang ingin dibuat boleh dilaksanakan melalui aplikasi e-tunai yang akan diumumkan oleh pihak kerajaan melalui kementerian yang terlibat dalam masa terdekat ini.

Anda boleh melayari laman web https://www.mof.gov.my/  untuk mengetahui bantuan-bantuan dalam Bajet 2022 yang lain.

Post a Comment

0 Comments