Bantuan Aidilfitri Sebanyak RM300 Mula Dibayar Hari Ini, Layari Segera!

Untuk pengetahuan anda, permohonan untuk mendapatkan bantuan aidilfitri yang berjumlah RM300 kini dibuka untuk seluruh rakyat Malaysia yang memenuhi syarat kelayakan yang telah ditetapkan. Pemberian bantuan ini adalah merupakan salah satu daripada inisiatif yang ditawarkan untuk mereka yang memerlukan.

PERMOHONAN BANTUAN AIDILFITRI

Seperti yang sedia maklum, Bantuan Aidilfitri ini adalah merupakan sebuah bantuan yang berbentuk wang tunai dan diberikan secara one-off. Tujuan bantuan ini diagihkan adalah untuk membantu mereka yang memerlukan untuk persiapan Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Pihak kerajaan negeri telahpun membuka permohonan yang mana bermula pada 19 Mac 2023 yang lalu. Permohonan ini boleh dilakukan secara atas talian ataupun online. Syarat kelaykan dan panduan untuk membuat permohonan ada disediakan di ruangan bawah.

JUMLAH & TARIKH BAYARAN BANTUAN AIDILFITRI

Bagi pemohon (isi rumah) yang layak, mereka akan menerima bayaran pada kadar jumlah sebanyak RM300 dan akan dikreditkan secara sekali bayar (one-off) bermula 17 April 2023.

SYARAT KELAYAKAN

Syarat kelayakan yang telah ditetapkan untuk permohonan bantuan tahun ini adalah seperti yang berikut:
  • Warganegara Malaysia
  • Merupakan pengundi berdaftar di Terengganu
  • Mendaftar dalam sistem Profil Rakyat Terengganu (PRT20)
  • Ketua isi rumah (KIR) pendapatan bulanan RM2,500 – RM5,000 (m40)
  • Pemohon merupakan rakyat Terengganu yang menetap di negeri tersebut
  • Pemohon merupakan ketua isi rumah (KIR) pendapatan bulanan dibawah RM2,500 (b40)
  • Pemohon merupakan ketua isi rumah (KIR) pendapatan bulanan dibawah RM2,500 (b40). Kepada penjawat awam dan lantikkan kerajaan yang menerima elaun tetap secara bulanan tidak layak mohon bantuan ini.

Nota : Permohonan bantuan ini hanya dibuka untuk rakyat negeri Terengganu sahaja. Bagi mereka yang berkelayakan,  disarankan untuk membuat permohonan sebelum tarikh tutup pada 31 Mac 2023.

TARIKH BAYARAN

Kepada mereka yang layak, pihak kerajaan negeri Terengganu akan memberikan bayaran bantuan sebanyak RM300 ini pada 17 April 2023. Ia adalah untuk persediaan bagi menyambut hari raya puasa pada tahun ini.

LANGKAH PERMOHHONAN BANTUAN AIDILFITRI

Bagi permohonan bantuan khas sempena menyabut hari raya aidilfitri, anda boleh melakukannya secara online. Panduan untuk membuat permohonan telah disediakan. Laman rasmi iBantuan adalah seperti yang berikut:

Post a Comment

0 Comments